klik sini pun boleh..:-)

October 9, 2011

SIHAT + CANTIK VS SAKIT

Bismillahirahmanirahim..:-)
assalamualaikum..

안녕하세요 ✿◕ ‿ ◕✿
annyeonghaseyo

 
welcome to my pagi yang ceria dah bahagia..selamat2.. ≧◔◡◔≦selamat  buat semua..hehehe.乂⍲‿⍲乂 ..moga ceria n bahagia juga buat semua..(✿◠‿◠)
ce tgk entry kat atas betol2..SIHAT + CANTIK VS SAKIT!!! ≧⁰,⁰≦..hehehe,,.,.,.relaxxxxx....(◕‿-)
xmau tunggu lagi..nk terus crta..yang sebenarnya,..SM adalah seorang yang MENJAGA KESIHATAN @ health conscious!!!hehe..sekarang jelah baru bermula demensi itu,setelah berpengalaman derita kerana sakit!!AAAaaaaaaaaaaaaaa..๏̯͡๏oppps!!SY XNAK SAKIT DAH!!

semua orang dalam dunia ni nak SIHAT,sbb bila sihat..semua bnda kita blh buat. ᵔ.ᵔ ..YES!saya setuju sangt!!!!!!!....감사합니다 gamsahabnida!.. ٩(•̮̮̃-̃)۶ tuk mereka yang bersetuju!(^_*)

dulu2 makanan kegemaran SM ialah..??

1- ais krim
tengok rupa AIS KRIM  memang menyelerakan..tetapi adakah ANDA dan SM tau,bahawa kandungan GULA dalam satu skup aiskrim adalah bersamaan dengan 4 sudu teh gula..WOW,BANYAK TUH!!!bayangkan kalu kita ambil 2 atau 4 skup hidangan aiskrim maknanya,kita dah ambil 12 ke 16 sudu teh gula..oh..mmng xpatut!!!ni melebihi tahap pengambilan gula secara sederhana yang sepatutya ambil dalam 10 sudu teh = 50gram gula sehari..

yang kedua adalah KEK..
SM memang suka makan kek n baking kek..kalau SM yang baking kek tu, sukatan atau pengambilan gula untuk sebiji kek adalah 2 cawan gula....tapi SM akan kurangkan kuantitinya kepada 1 1/2 cawan gula..masih banyakkan???ye..mmng xselamat..walaupun kek tu sedap dimakan,namun pengambilan hidangan hanya sepotong sehari shja,tuk seimbangkan dengan pengambilan gula dalam mkanan yang lain..
kemudian SM temui satu lagi resepi kek yang mnggunakan GULA PERANG.. 

TAU X:::::# Guna gula perang, madu atau molases adalah lebih baik bagi menggantikan gula putih. Gula putih dikatakan antara penyebab utama yang boleh melemahkan daya ketahanan badan.KLIK SINI

selepas bca entry tu,dan jumpa resepi kek guna gula perang,makanya..\(^ ^)/ dengan hati yang gembira dan senang,SM lebih memilih tuk menggunakan gula perang dari gula putih,walaupun gula perang rsanya kurang manis..apapun xkisah plus bguslah kn..?yang buat senang hati yang makan insyaAllah sihat..



yang ke3 C.O.K.L.A.T!!

coklat memang sedap dan menyelerakan.. 
✌.ʕʘ‿ʘʔ.✌ KLIK SINI
coklat ni bagus je...pernah juga SM dengar dulu2 punya cerita..yang coklat not good la for our healthy..tpi apa yang SM temui,rata2nya kata COKLAT ADALAH OK!..ok apabila pengambilannya adalah sederhana..klu berlebihan xblh juga dek..(。◕‿◕。)semua bendalah, kalu kita ambil secara berlebihan boleh memudaratknkesihatan kita sebenarnya..:-)

sebenarnya..ada yang mengatakan..bnyak makan coklat buat kita GEMUK??
Jawapan SM simple.. (✿◠‿◠)..disebabkan SM peminat no 1coklat..makanya..dari sudut pemerhatian SM..coklat xpernah buat SM gemuk!!!yang buat SM gemuk adalah cara pengambilan makan secara tidak bagus.,..(⊙̃.o

CIRI-CIRI PENGAMBILAN MAKANAN YANG TAK BAGUS OR XBERAPA NK BAGIS!!१✌˚◡˚✌५

1. DAH MAKAN KEMUDIAN BARING OR DUDUK TANPA BERGERAK..:-)
2. MAKANAN YANG KITA AMBIL MELEBIHI KALORI YANG KITA PERLUKAN...
 KLIK SINI ....

︻┳═一kawan2 semua jangan lupa klik pada tag "klik SINI"..trutama tntg kalori ..tiap2 hidangan yang kita ambil kita kena tau nilai kalorinya..dan kira dengan baik..yang cuba tuk berdiet..silalah diet dengan sihat..jgn cuba memaksa diri hingga menyakitkan diri..mcm SM..v(ಥ ̯ ಥ)v..xpernah ada gastrik,tiba2 gastrik..nasibnya xkritikal..iffffffffff...kritikal.nauzubillah..mnta dijauhkn sangat2...

SELAMAT BERAMAL YE..:-)

InsyaAllah..nnti SM kongsikan pla tntg nilai kalori setiap hidangan..lpas tu kawan2 semua paste n print..ok..(*^ -^*)

sebelum menutup kata dan sambung dengan ENTRY lain..:-)
sukalah SM berpesan tuk SM terutamanya dan tuk kawan2 semua...⎝ᄽ⏝⏠⎠

" apa2 yang kita nikmati hari ini adalah dengan IZINNYA dan KERANANYA...maka peliharalah setiap apa yang dikurniakan..""(〃^∇^)ノ

tanbih kalam::

bila ALLAH bagi kita sihat peliharalah ia..jga selagi mana blh jaga..jgn menzalimi diri sendiri dengan xmnjaga apa yang DIA dah beri..:-)
selalu dan kerap sangt SM dengar..bila sakt kita akan kata.""dah takdir dia aku jadi macam ni""...
plisss..plisss..dan pliiisss sangat2 SM minta...tolong jangan menyalahkan DIA..takdir tu ada dalam perancanganNYA, tapi kita blh ubah dengan doa kita dan atas IZINNYA...

bagaimana?????

1: ALLAH DAH BAGITAU KITA SETIAP PENYAKIT ADA UBATNYA..

bermakna kalau kita xnak sakit ada caranya..betul x???klu kita jga cara permakanan kita,bersenam sekurang2nya..adakah kita blh sakit..?ye blh.,.tapi dengan IZINNYA..akn tetapi klau DIA xmenggizinkan kita sakit,kita xkan sakit..kita boleh lihat perbezaan orang yang minta sakit dan orang xminta sakit tapi Allah kasi dia sakit..:-)
antara perbezaannya adalah..:-)sakit orang yang jga kesihatan ni ringan je..klu demam pagi tengah hari dia dah blh bgn n gerak mcm orang lain..alhamdulillah..ini bermakna Allah cuma nk bagi dia nikmat kesihatan yang selama ni dia jga..:-)
makanya kat sini jgan dipersoalkan sakit2 kronik..ada juga SM dengar,dia tu jga segalanya..tapi mcm ne blh ad kanser or barah or itu ini..dalam hal ini, Allah lebih maha mengetahui setiap yang DIA cipta dan DIA adakan..ada hikmah disebalik apa yang berlaku..positif dengan Allah..makanya kita penyakit juga akan positif..kita negetif dengan Allah makanya penyakit juga akan negetif dengan kita..tu yang kita perlu jaga..INGAT ALLAH BEBAS DARI SIFAT SIA2 LAGI MENSIA-SIAKAN..MAKA POSITIFLAH DENGAN HAK ALLAH..DAN JGN PTUS ASA TUK MENADAH TANGAN MEMINTA DENGAN-NYA..KERANA DIA SANGT DEKAT DAN LEBIH DEKAT DARI URAT LEHER KITA..
BILA HATI MULA TERDETIK..KENAPA ALLAH BAGI AKU SAKIT NI..CUBALAH PUJUK HATI DENGAN KATA2 YANG BEGINI DAN FIKIRKAN IA DENGAN HATI SEORANG HAMBA..KENAPA ALLAH CIPTA AWAN YANG KEADAANNYA NAMPAK JARANG2 TAPI MAMPU MENEDUHKAN KITA DARI BAHANG PANASNYA CAHAYA MATAHARI..
itu antara terapi hati..agar kita mampu kembali kepada fitrah sebagai hamba yang punya pencipta..yang bergerak kerana penciptanya dan mati kerana penciptanya juga..setiap sesuatu yang wujud ada hikmah disebaliknya..yang mungkin kita sebagai hambanya yang biasa dan lemah xmmpu memikirkan apa hikmahnya namun yakinlah ALLAH MAHA MERENCANA SESUATU ITU MAKA DIA LEBIH MENGETAHUI SESUATU YANG XMMPU KITA KETAHUI..MAKA SERAHKAN SEGALA URUSAN DAN USAHA KITA SELAMA NI..WALLAHUA'LAM..

PERINGATAN SEMULA!! SAKIT HANYA KERANA DIA YANG BERIKAN TAPI KLAU KITA MEMANG XNAK JAGA KESIHATAN..ALLAH AKAN BERI FREE PADA KITA SEBB MMNG KITA YANG NAKKAN SANGAT SAKIT TU!!

selamat bertemu kembali nnti..take care..jaga diri..jaga kesihatan..dan jga segalanya..semoga dirimu lebih diberkati dan dirahmati..AMIN ya rabb..♪\(*^▽^*)/


작별 凸(¬‿¬)凸

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...