klik sini pun boleh..:-)

December 3, 2012

rancang keluarga.

-entri perkongsian maklumat-

assalamualaikum..alhamdulillah..berkesemptan lagi tuk beblog gitu..tadi pg tercari2 isu tentang "rancang kehamilan"..

hal-hal merancang

saya merupakan ummi yang melahirkan anak secara caeseran, maka doktor akan cakap supaya merancang bagi memastikan kesihatan luka bersalin yang pertama serta penyembuhannya ditahap yg optimum..

saya terbaca blog dr.zaidi tntg merancang keluarga bagi wanita yang bersalin secara caesarean ni..

sebelum crta tentang perancangan keluarga..suka saya berkongsi sesuatu lah..tntg penjgaan dan tempoh waktu yang terbaik buat kita untuk mula mengandung semula...

menurut dr.Zaidi, beliau berpendapat bahawa,bagi wanita yang bersalin menggunakan kaedah caeseran sama ada elektif atau kecemasan, mka eloklah sekiranya selepas tempoh 18 ke 24 bulan..ini kerana segala otot besar dipotong bagi memudahkan urusan doktor mengeluarkan bayi  dari dalam rahim..boleh baca di sini...

maka pada pendapat saya memang wajar lah bagi ummi2 kat luar sana merancang keluarga sekiranya pernah punya sejarah seperti saya.:-)

rasionalnya merancang adalah untuk keselamatan diri sendiri dan juga anak..:-)

namun,sekiranya "ter"mengandung, xperlu kalut..sebaliknya bertemulah dengan doktor dan bnykkan berdoa..moga kandungan tersebut selamat dan ummi diluar juga sihat..:-)

waktu saya berada dihospital untuk rawatan selepas operation, doktor pakar nasihatkan saya agar saya merancang sebaiknya..sekurang-kurangnya 2tahun..sebb saya trlalu muda makanya, dia ingatkan saya yang demikian dan berkongsi pengalaman yang mana, ada seorang patientnya yang mengandung semula kurang dari tempoh yang dicadangkan,dan kerana kompilasi dalaman,maka doktor farah keluarkan bayi yang telah mati dari rahim ibunya...saya dengar memang takut..tpi saya tau bkn dia nak takutkan saya..cuma langkah berhati2 adalah perlu sesangat...


merancang:perlu atau tidak...??

jujurnya adalah perlu bagi meastikan diri kita benar2 sihat..dan untuk memastikan keselamatan anak juga...xkisahlah merancang dengan cara terkini maupun tradisional..semuanya kebergantungan pada dri sendiri..:-)

waktu saya dirawat di hospital, sewaktu doktor datang tuk tgk kawasan operation saya,sama ada ok atau x, doktor tu sempat tnya saya kaedah yang bakal saya guna tuk merancang keluarga..jawapan saya mudah gitu, saya xtau lagi sebb xbincang lagi dengan suami saya..padahal dah bincang pun..suami saya ckp xpyh ambil apa2 kaedah merancang la...sebb suami saya dah kaji kesan pengambilan kaedah rancang moden..

kaedah rancang keluarga
 
kaedah rancang kluarga mcm2..ada implan,suntikan,iucd,pengambilan pil dan ada juga alternatif guna condom..what everlah kan..mana2 pn boleh..pilih aje...

saya tidak memilih suntikan,iucd,implan maupun pil perncang...sbb ia melibatkan hormon..doktor yang rawat saya kta kaedah2 ni ada pro n kon nya...diakui mmng ia selamat cuma akan mengalami gangguan pada hormon aje..:-)

insyaAllah..nnti saya akan cerita tntg kaedah perancangan keluarga secara detail dan pilihan saya dalam merancang..ok..tggu next entri saya ok..wallahua'lam...



No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...