klik sini pun boleh..:-)

April 8, 2010

dalam kepayahan ada kemudahan....Allahu Akbar..!!

bismillahirahmanirahim...
lama sudah tak menulis..rindu pada blog ni..
ternyata..dalam tempoh bersiamkan diri,bnyak yang menerjah fikiran ni..sama ada tindakan ku ini betul atau sebaliknya...

bila buka persoalan bersama mak..mak banyak menyokong..tidak salah lagi tindakan ku utk terus menulis...:-)terasa bahagia...

menurut mak..setiap manusia ada kesilapan...tulisan itu bukan tuk mengaibkan kita sebaliknya tuk menyedarkan kita dan orang lain..supaya dont follow apa yang kamu dah buat...dan jgn cuba tuk mendekatkan diri dengn kelakuan2 yang salah...erm..dalam hati cuba mengira2 akan kebenaran kata2 si ibu...mak meneruskan hujahannya..."kalau nak kira kesempurnaan..siapalah kita..menulis perlu kepada matlamat..niat yang utama..kadang2 manusia berfikiran dan bersangka tidak baik pada penulisn kita..seolah2 hanya kita yang bijak pandai dan baik dalam segala hal..noo..!!dont do that...niat manusia dapat dikesan dari keikhlasan kata2...biarpun kita hanya membaca sekeping artikel atau surat..namun "zuq" atau kenikmatan dalam pengamatan dapat dirasai...itulah nilai penulisan yang baik...bila sipembaca membaca..dia tersedar akan suatu hakikat..perlu kpada perubahan..erm..bukankah itu satu yang bermanfaat..:-)??

senyum bila mendengar seorang suri rumah yang tak punya pendidikan tinggi berbicara...malah kagum dalam hati ni dengn caranya yang jauh lebih hebat dari anak2nya yang belajar tinggi..mungkin....pengalaman menjadi guru terbaik buat beliau...bangganya aku kerana diizinkan memiliki insan sehebat belaiau....terima kasih mak...sebelum menghabiskan perbualan...

kini..aku dalam proses menyiapkan bundle autoriti untuk kes rayuan rabu ni..moot problem yang bagi aku terlalu payah tuk aku teruskan..maklumlah..aku baru berkenalan dengn bidang guaman..bukan peguam professional utk mengendalikan kes rayuan..walaupun ianya hanya sekdar praktikal biasa bagi pelajar..namun...hmmm...menung jauh bila pk kan tentangnya...

segalanya bertambah rumit bila mana kes aku tu tak de yang menang..aku wakil appellant yang menuntut damage dari safe park sdn bhd atas kehilangan keretanya...seminggu sudah aku berkampung dilibrary..namun masih belum ada tanda yang aku boleh menang dalam kes ni...

satu hari..mungkin sudah sampai janji Tuhan utk aku..yang mana aku telah ditakdirkan bertemu dengn Dato' Faiza Thamby Chik yang merupakan retired chief judge of high court...sujud syukur dengn rezeki yangdikurniakan..dapatlah aku cungkil serba sedikit perkara yang berkaitan dengn kes aku...tapi malangnya ada statement yang mnyedihkan..yang mana beliau cakap malang kerana dapat kes ni..kami sedar tu..setelah buat pengamatan dan kajian...seluruh kes after merdeka semua tak berpihak pada kami...paling memilukan juga..kes dari england also macam tu...aduh..teruji benar aku rasa sem ni...

seperti biasa bila berhdapan dengn masalah...selain Dia..mak n abah menjadi tempat tuk aku mengadu...entah kenapa..bila dengar suara mereka..sejuk hati ni..tenang ibarat seperti tak pernah ada msalah..inilah kelebihan ayah dan ibu (tapi more tu mak la..when pick up the phone,baru dengar salam mengalir airmata..suara itu adalah segala2nya tukku...sayu2..)

sekali lagi mak yang merupakan teman karib ku memberi nasihat dan kata2 semangt..mak pernah menghalang cita2 ku tuk menjadi seorang peguam..namun apakan daya..hari ni aku terjebak tnpa diduga..dan dengan izizn Alah..ibu merestuinya..alhamdulillah...

kata ibu..dalam kepayahan ada kemudahan..ingat kalam Allah ada menyebut..faiina maal u'sri yusra..wainna maal u'sri yusra....Allah jadikan kepayahan tu sikit sangat kalau nak dibandingkan dengn kepayahan...aku mula berfikir dan berdiam diri...mak meneruskan ayatnya...
"mimi..dulu..mimi ada cakap kat mak..susah belajar ni mak..menangis mngadu kat mak...tapi mimi sedar tak mimi dah tahun berapa sekarang..?ya Allah...sungguh khilaf aku waktu tu...betul..rasa hina kerana tak pernah menghayati ayat yang disebut mak sedalam2nya selama ni...
dulu mimi ada cakap dekat mak..mock trial payah..mim tak menang tngan tuk handle semu keje..alih2 anak mak menang juga dalam kes tu...kan..?sekali lagi...tersentap dengn kata2 tu..satu yang aku terlupa tuk menilai..aku melihat yang susah tu bnyak depan aku..tapi lupa senang yg Allah bagi berlipat ganda...menyesalnya aku kerana menyalahkan kesusahan yang sebenarnya melatih diri aku...mak meneruskan bicara tnpa dipinta..seoalah- olah memujuk hati ni agar sabar dengn ujian...masyaAllah baik kalam siibu memanggil..mimibila kita sentiasa menyenangkan hati ibu bapa..kita dikatakan anak yang solehah..bila kita sentiasa menjaga segala perintah dan larangan Allah kita mungkin soleh pada pandangn manusia dan makhluk lain..dan bila kita bersabar dengn ujian..kita akan disayangi Allah sepanjang kehidupan..ingat kasih sayang Allah tak bertepi anak ku....tazkirah jiwa yang menenangkan jiwa....

akhirnya aku akur kata2 siibu tu benar..teri maksih Allah kerana mengurniakan aku insan hebat seperti itu...dengn harapan..kelak aku akan mewarisi sifat ibuku itu...terimaksih emak..selamat hari lahir..sanah helwah ya ummi wa abi..kalaian dialahirkan utk mewarnai dunia kami..:-)

wasslam.....

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...