klik sini pun boleh..:-)

June 22, 2012

dia..juru runding fesyenku..:-)

dulu..saya sangt up to date..saya bersekolah di sekolah agama..yang mngamalkan pemakaian tudung labuh..dulu mmng sikit pun no hal terhadap tudung tu..xberbangga langsung..more kpada trend sekolah agama je kot..

bila umur dah mla meningkat ke 24tahun, dan dah berkhwin..rasa bahagia dengan pakai tudung labuh..:-)dulu memang sibuk dengan selendang bagai lah..tapi sekarang mcm xkisah je dengan semua tu..adalah terdetik nak pakai instant tudung...tapi last2nya pakai time bila dah xde tudung plus malas nk gosok..hehehe..mcm time jalan xdirancang sarung ajelah tudung tu kan..:-)

bila pakai tudung istant yang saiz biasa ni, rasa mcm ummm...pendeknya..segan je bila time pregnant ni..nampak bulat je perut..namun syukur alhmdulillah..dah 8 bulan tapi perut xnmapk mna..:-)sehingga ramai yang xmnyangka yang saya dah pun 8 bulan..:-)

ni pun berkat didikan kluarga dan suami yang xmenganjurkan saya tuk pakai pakaian yg blh menampkkan susuk tubuh..kadang2 pakai tshirt pun segan..tapi sebb dalam rumah aje.. maka xpelah..suami pun cakap yang penting selesa..nak tido dah pun..bukan nk berjalan..tapi bila ada orang datang..memang sarung baju kurung teruslah..:-)

tudung...
semua tudung menutup aurat sekiranya tidak nipis, dan jarang..
tudung itu menetapi syarat yg ditetapkan syariat sekiranya bila kita pakai labuhnya melepasi dada..
andai cara pemakaian yang demikian kita amalkan ..tahniah..tak kisahlah apa jua tudung yang kita pakai..wajarnya tidak jarang dan nipis dan labuh bawah dada..maka tahniah..kita dikalangan mereka yang menjaga agamNya..
\maka berbahagialah..:-)

terasa nak berfesyen sikit..??
blh..xde masalah..berfesyenlah asalkan tidak berlebihan..dan balancelah fesyen kita dengan syariat..
-pakaia??
mesti longggar..(xmengikut susuk badan)
xjarang..
melepasi paras punggung..

suka nk kongsilah satu dialog story antara saya dengan suami..
saya kenal suami saya ni, dia biasa2 aje..saya pk dia open mindedlah bab pakaian..tapi sebenarnya..dia terlalu mnjaga...ye..saya fhm kpa jadi begtu..sebb saya isterinya..tanggungjawab dia mmbntuk isterinya..kalau dia xdidik dengan baik..kelak diakhirat akan dpersoalkan..oh tidak..saya xmahu membebankan suami saya di sana kerana saya...sedangkan dia sangt baik terhadap saya..namun kerana ingkarnya saya dalam pemakaian maka dia mndapat azabnya..memang xadil...

saya tnya, blh x nk buat kebaya..:-)maklumnya, kebaya yang saya nk buat bukanlah yang mengikut bntuk badan..dan masih blh dilindungi dengan tudung labuh apa..namun jawapannya bnar2 buat saya hampa pada awalnya....
"sayang, tau x kenapa baju kurung itu diberi nama "kurung"..?
terpinga2..dan bertnya..kanapa...?
intilah kurung yang dikenakan oleh masyrakat melayu bermakna tuk mengurung diri seperti mana syariat suruh..islam suruh kita berpakaian agar xketat..longgar..maka istilah kurung itu digunakan untuk mengurung diri individu dengan syariat..sayang ada nmpak orang tua2 dulu pakai bju ikut badan..tgk ajelah baju kurung mereka..besar..lebih lagi mereka semuanya slim..cuma orang sekarang je xsegan mcm nenek kita dulu..walaupn besar,ngandung, ada hati nk pakai bju saiz s lagi..

tersentap jiwa yang mndengar..makanya bertnya tuk kepastian..
jadi, xblh la pakai kebarung ye...?
sayang pakai baju kurung je dah cantik..lagilah kalau jubah..menarik di mata abg..:-)
lpas2 dari tu..ntah knapa..saya rasa gmbira dengan apa yang saya pakai hari ni..bertudung labuh semata..berbju kurung dan berjubah aje..ya Allah..hikmahnya nasihat dia hingga saya kekal berpakaian seperti ini tnpa pksa malah rela...:-)

trmkasih suamiku..:-)

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...