klik sini pun boleh..:-)

November 11, 2009

WaRkah TerAkHiR bUat KeKaSih....

Assalamualaikum…

Salam sesuci nur sobah buat saudaraku..salam ukhwah buat mu..doaku diiringi harapan agar dirimu sentiasa di bawah perlindungan Rahmat dan Kasih sayang Ilahi..semoga dirimu menjadi sebaik2 insan dan sesempurna hamba kepadaNya…amin…

Apa khbar..?

Maaf kerana mengganggu dan mengambil sedikit masamu tuk membaca surat ni..sebenarnya ana nak minta maaf banyak2 atas apa yang dah berlaku..mungkin ini yang terakhir dan yang terbaik ana fikirkan…mungkin..ana sendiri tak pasti…sesungguhnya Allah lebih mengetahui apa yang berlaku akan datang…
Kesempatan ni ana kirimkan warkah ni sebagai pengganti dri..sebagai ttapan terkakhir dan ni mungkin dikatakan wasiat terakhir ana..walaupn mungkin isinya sama seperti yang ana sebut di dalam masej2 yang ana kirim tuk enta…namun terima ia dengan adanya..kerana itulah wasiat yang ana tinggal TUK SAUDARA YANG ANA KENALI…
Wallahu a’lam…

Kisah ni tuk renungan kita bersama…hakikatnya ceritanya mungkin lain..tapi ni bagi ana iktibar tuk ana. Dan panduan bagi ana untuk buat satu keputusan yang mungkin bagi enta sesuatu yang tak rasional…
hakikatnya....seseorg hamba yang memahami erti cinta sejati terhadap lawan jenisnya adalah hanya org2 yg memiliki kemampuan berfikir.. cuba perhatikan potongn firman Allah di bawah..

"dan antara ayat2(keterangan)Nya juga,bahawa Allah mnjadikan isteri bgmu, yg sebangsa dgnmu, supaya kamu boleh kamu diam(mengalami hidup yg tenang dan damai)bersama-sama dia,serta berkasih sayang. sesungguhnya yg demikian itu menjadi ayat(keterangan) bagi kaum yg berfikir"
(ar rum:21)

pada firman di atas, Allah menegaskan bhw Dia mencipta "Azwajan"yg bermakna isteri utk hidup aman n tenteram. kenapa Allah tidak mengatakan "Nissaan" atau "Imraatan" yg bererti "wanita" atau "perempuan" pada firmanNya yg suci di atas? Nyatalah disini,bhw kasih syg n perasaan cinta seorg lelaki hnya dibenarkn kpd isterinya shj.. begitulah sebaliknya..

Ini menggambarkan Islam mengajarkan "bernikah dahulu baru bercinta" .namun, islam tak melarang pemeluknya utk merisik seseorg utk dijadkan isteri melalui cara dan etika yg dibenarkan..sprti melihat wajah n tapak tgn..
sekarang,bagaimana syaitan menyalah gunakan cinta antara lawan jenis atau sesuatu pasangan yg hendak bernikah? dinafikan atau tidak,pada zaman ini rmi yg terperangkap pada jerat syaitan. dah ramai psgn muda mudi bahkan remaja yg belum ada sebarang ikatan dah berani saling berpandangn penuh nafsu, berpelukan...malah sehingga ke peringkat perhubungn seks.

remaja belasan tahun rata2 telah mengenal apa itu boyfren and girlfren..bahkan ada yg rasa malu jika mereka x ada teman istimewa..sesungguhnya makar syaitan telah menjadikan kehidupan manusia terbalik 100 darjat..
syaitan melalui teori psikologi cinta yg diciptakan manusia kini mengilhamkan aliran pemikiran keji di sisi syarak. seperti pendapat yg mengatakan bhw rasa cinta adalah salah satu tabiat manusia yg normal dan wajar,oleh itu hendaklah perasaan itu diluahkan menerusi sikap2 romantik spti berpegangan tgn, berpelukan dn yg related dgnya.
mengenai percintaan sebelum nikah pula, ada seorg ilmuan barat pernah berkata..."how can i love a person whom i dont know?how can the person love me if he does not know me?" pernyataan itu sedikit sebanyak ada benarnya.. tapi apa yg sngt dikesalkan adalah hampir keseluruhan remaja mentafsirkan bhw "org yg nak bernikah mestilah berkenalan n bercinta dulu". sebagai akibtnya,mereka bergaul bebas sblm ape2 ikatan dgn alasan utk saling memahami,menyesuaikan diri sesama mereka demi keserasian hbgn mereka stlh berkahwin.bukankah ini sgt bercanggah dgn isyarat Allah dlm surah Al-Rum ayat 21?

seterusnya, syaitan akan pasang perangkap pada semua anggota tubuh bdn manusia dan bahkan Ia berjalan hilir mudik searah dgn peredaran darah manusia. menurut bisikan syaitan, terdapat beberapa cara utk meluahkan perasaan antara lawan jenis.mulai dgn hujung rambut ke hujung kaki..dgn demikian, ia mengajar bagaimana cara memikat melalui mata,suara,kecantikan,raut muka,cara berpakaian dan byk lagi..
renungkanlah..di mana kita meletakkan Allah dlam setiap apa yg kita buat..mintalah ampun kpd Allah jika selama ini kita mmbelakangkan cinta kpdNya..

Diceritakan di Hari Pembalasan kelak, ada seorang hamba Allah sedang diadili. Ia dituduh bersalah, mensia-siakan umurnya di dunia untuk berbuat maksiat. Tetapi ia berkeras membantah.

"Tidak. Demi langit dan bumi sungguh tidak benar. Saya tidak melakukan semua itu."

"Tetapi saksi-saksi mengatakan engkau betul-betul telah menjerumuskan dirimu sendiri ke dalam dosa," jawab malaikat.

Orang itu menoleh ke kiri dan ke kanan, lalu ke segenap penjuru. Tetapi anehnya, ia tidak menjumpai seorang saksi
pun yang sedang berdiri. Di situ hanya ada dia sendirian. Makanya ia pun menyanggah,

"Manakah saksi-saksi yang kau maksudkan? Disini tidak ada siapa kecuali aku dan suaramu."
"Inilah saksi-saksi itu," ujar malaikat.

Tiba-tiba mata angkat bicara, "Saya yang memandangi."

Disusuli oleh telinga, "Saya yang mendengarkan. "

Hidung pun tidak ketinggalan, "Saya yang mencium."

Bibir mengaku, "Saya yang merayu."

Lidah menambah, "Saya yang mengisap."

Tangan meneruskan, "Saya yang meraba dan meramas."


"Nah kalau kubiarkan, seluruh anggota tubuhmu akan memberikan kesaksian tentang perbuatan aibmu itu", ucap malaikat.

Orang tersebut tidak dapat membuka sanggahannya lagi. Ia putus asa dan amat berduka, sebab sebentar lagi bakal dimasukkan ke dalam jahanam. Padahal rasa-rasanya ia telah terbebas dari tuduhan dosa itu. Tatkala ia sedang dilanda kesedihan itu, sekonyong-konyong terdengar suara yg amat lembut dari selembar bulu matanya:

"Saya pun ingin juga mengangkat sumpah sebagai saksi."

"Silakan", kata malaikat.

"Terus terang saja, menjelang ajalnya, pada suatu tengah malam yg lengang, aku pernah dibasahinya dengan air mata ketika ia sedang menangis menyesali perbuatan buruknya. Bukankah nabinya pernah berjanji, bahawa apabila ada seorang hamba kemudian bertaubat, walaupun selembar bulu matanya saja yang terbasahi air matanya, namun sudah diharamkan dirinya dari ancaman api neraka? Maka saya, selembar bulu matanya, berani tampil sebagai saksi bahawa ia telah melakukan taubat sampai membasahi saya dengan air mata penyesalan."

Dengan kesaksian selembar bulu mata itu, orang tersebut di bebaskan dari neraka dan dihantarkan ke syurga. Sampai terdengar suara bergaung kepada para penghuni syurga:

"Lihatlah, Hamba Tuhan ini masuk syurga karena pertolongan selembar bulu mata."
Apa yang dalam cerita cukup bagi kesedaran pada ana…ni yang sentiasa bermain difikiran ana..akhirnya jawapan yang pasti adalah melepaskan dirimu dengan redha..kerana Allah tu sentiasa dengan hamba2Nya yang sabar…ni dinamakan ujian dan dugaan…bila ana masej dengan enta..ana terasa yang ana sedang membuka ruang tuk syaitan menggoda dan terus menggoda sehingga dia berjaya buat kita lalai…nauzubillah…akhirnya kita seronok dan terus menghalalkan sesuatu yang haram disisi Agama…dan berterusan lah murka Allah pada kita…

Ana teringat satu kisah lagi..yang mana ada seorang yang selalu berbuat maksiat bertemu dengan seorang alim..lalu dia bertanyakan kepada alim tersebut…

Hamba: wahai orang alim..aku sering melakukan maksiat terhadap Allah…bagaimana?
Orang alim: kamu boleh terus melakuan maksiat tapi dengan syarat..
Hamba: apa syaratnya..?
Orang alim: kalau kamu berterusan melakukan maksiat..jgn tinggal dibumi Allah..
Hamba: ha??bagaimana?dimana saya mahu tinggal??
Orang alim: jgn kamu sedut udara dan tahan nafas mu…
Hamba: mana boleh??matilah saya!!
Orang alim: jgn kamu makan setiap rezeki yang allah beri….
Hamba: mana boleh!!nanti saya kelaparan…
Orang alim: jika kam takut mati,tidak tahu mana hendak tinggal,dan takut kelaparan..kenapa kamu ingkr dengan suruhan Allah..dan turuti perkara yang terlarang?

Bertaubatla wahai saudaraku..dengan sungguh2 kamu bertaubat..semoga Allah mengampuni dosa2 mu…

Erm bila baca kisah ni..kita boleh fikir dan nilai kita ditahap yang mana??kita insan yang mudah lupa kerana
seronoknya dunia…dunia mampu menutup mata hati kita tuk melihat kebnaran…maafkan ana kerana ana bertindak tanpa enta pinta…namun ini la yg ana fikirkan bila ana sendirian…mungkin cara ana tarbiah enta tu salah..namun nilah yang enta perlu terima…andaikata ana tak tegas..pasti kita kalah lagi..kalah dan tersungkur dek syurga dunia yang menipu kita….nauzubillah….

Syukurla kerana kita diberi kesedaran sebelum ajal menjemput kita…ana tak mahu kita menjadi amba yang munafik..munafik pada agama sendiri…alim disisi manusia tapi terkutuk di sisi Allah…puas ana fikirkannya..ana tak mahu lagi…

Hari ni ana bertekad tuk jadi wanita yang sebelum enta kenal…jauh dari muamalh dengan lelaki kecuali belajar dan mendidik…terbiyah diri kita dengan cinta kepada Nya…agar hati kita sentiasa terdorong kepada pekara yang lebih baik..dan kelak kita dapat membina satu generasi islam yang hebat dunia akhirat..

Saudaraku…
jangan kau bersedih dengan apa yang menimpa dirimu..tapi sedihlah sekiranya kita terus alpa dan leka dengan dunia yang bersifat semntara…titiskan airmatamu bukan tuk menyesal kerana pemergianku dari hidpmu..tapi tangisilah ia sekiranya Agama dan iman hilang dari dalam dirimu…

Lupakan diriku yang menyesatkan dirimu..kembalilah pada fitrah insan yang cinta hanya pada Dia..izinkan dirimu mlupakan ku dan kenangan dulu..jgn dikau berkata tidak kerana ia akan menghalang kamu tuk mencintai penciptamu..mencari cinta yang abadi dan hakiki…

Ana manusia biasa yang punya kelemahan..setakat yang ana mampu..mangangkat tangan dan berdoa agar dirimu terpelihara dari godaan dunia…amin…

Jga diri baik2…semoga cintaNya mengeringi kehidupanmu.,..semoga ana lebih jauh darimu dan Dia lebih dekat kepadamu…tarbiahlah dirimu dengan perkara2 yang berfaedah yang boleh dekatkan dirimu kepadaNya..agar kamu terus bersama dalam pelukan ilahi…amin….

Akhirkalam…jadilah anak yang soleh..yang kedatangannya dinantikan..pemergiannya terasa…yang hadirnya disana dengan salam dari para malaikat…tuk menjemputmu berada dialam yang bahagia….amin…
Ingat…ingat Allah..disetiap apa yang kamu lakukan…semoga kamu lebih diberkati…amin..

Wassalam warahmatullahiwabarakatuh..

Yg benr…
Pengharap cinta dan keampunan Ilahi..



"ini adalah nukilan penulis sendiri...sekadar berkongsi dan ingin juga hati ni mengajak kalian  berfikir akan diri kita yang bnyak kurangnya...masih ana ingat sewaktu dikelas talaqqi bersama ustaz..pesanan beliau masih terngiang2 ditelinga dn sentiasa bermain2 diminda..bila teringat pasti hati ni sayu...betapa kerdil diri ni..mudahnya lupa kerana keseronokkan dunia ni..
bila hati ni terasa lemah dengan godaan dunia..melihat seronoknya kehidupan sahabat2 berteman berkasih..namun bila hati memikirkan akan keseronokan..mata ni dipaparkan dengan drama lakonan manusia tu sendiri..buang anak..biarkan mereka tanpa pembelaan..tenyata hadiah hidayah itu telalu berharga..berbanding dengan hubungan tanpa redha ilahi...
yaAllah..ampunilah dosa kami..yang sering lupa padamu..kerana terlalu seronok dengan dunia yang indahnya hanya smentara...kami akui kelemahan kami ya Allah...ampunilah dosa2 kami...ku yang terlalu berharap akan rahmat kasihmu..kurniakanlah kepada kami dan saudara2 kami hidayahMu..agar hidup kami terarah kepada kehidupan yang lebih engkau redhai......
Kaki menyusul, "Saya yang dipakai lari ketika ketahuan."

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...