klik sini pun boleh..:-)

September 25, 2012

alhamdulillah...

assalamualaikum wbt..anneyohaseyo...selamat petang..evening guys..:-)

wah..lama btul menyepi dari berblogging ni..rindu nk update en3..tapi xberkesemptan...

alhamdulillah..syukur pada ilahi sbb dengan izin DIA, masih bernafas saya dimuka bumi ni..:-)

sebb dah lma xupdate, mcm bnyk bnda je nk crta..hehehe..tapi main point is...???

15.8.2012...
ada apa dengan tarikh itu???

itulah tarikh bahagia buat saya dan suami...yang mana tepat jam 4.50 pg bersamaan 26 Ramadhan, saya dan suami telah selamat bergelar ibu dan abi..:-)lahir seorang puteri yang teramat dinanti2kan...:-)

Nur Qalesya Salsabila bin Muhamed Khairol
 1 bulan 6hari..sudah ceria dan bijak..:-)

pengalaman terindah itu....

13hb 8 adalah duenya...gi klinik pakar alfarabi bersama mak n cik suami..mcm biasa..ctg dulu.cek kontrasi dan jantung bayi..then doktor cek saya..dia kta kpala baby diawangan lagi..ya Allah..anakku xnak kluar lagi ke..dia nak cek jalan,wether dh bka ke blum..tapi hsrat tu trbatal bila saya kata,saya puasa...doktor request sy datang malam..dan malam tu saya datang..bukaan dah buka 1...blik dulu...malam tu skit yang malampau yang buat saya mmng xblh tido, suami tnya kot2 sya nk ke hospital..tapi saya kata xnak..disebbkan esok dia keje, maka saya mnta dia tido..walaupn sbnrnya dia xtido...

pkul 4pg, suami bgn tuk mulakan perjalannnya yang jauh..dia xboleh elak tuk tidak bekerja sbb dia perlu agihkan wang zakat kepada asnaf..kbtulan dia yg menguruskan asnaf2 g terlibat..saya akur dengan keadaan tu, dan ckp padanya,"jangan risau abang,sayang ok..."..lpas sahur saya xbuat apa melainkan tido..xsehebat sebelumnya yg gagah bngun tuk buat mcm2 jnis biskut raya..nk rasa nk makan biskut yang saya buat pun xmmpu dah..mak mngutarakan hasrat tuk ke bandar cari barang dapur..tapi bila tgk saya tidur lena sangt,mak batalkan hasrat tu..jadi nnti berbuka makan apa ada je..

bangun dari tido gi tndas..cpt2 bgtau mak kluar tnda yang mcm doktor ckp..awalnya saya ckp nntilah mak..xsakit pula sekarang...tapi mak cakp,kita gi terus la,sbb nk ke kuantan, nnti klu malam xde sape nak hantar kita..pukul 3 lebih, bersiap2 nk ke kuantan (alfarabi)..cll husband ckp dah ada tnda..nk ke hospital dah..rezeki allah suami habis urusan kerja luar awal...dia ckp dia rush blik pekan terus (dari k.lipis)..sempat berpesan,abg jgn risau,sayang ok..abg drive elok2..hati2..jgn laju sangt..yg pnting doakan sayang ye..?tu je ayt yg termampu,walaupun dalam hati rasa takut, sebak dan sebagainya..yelah..bersalin ni bertarung nyawa..ada yg meninggal ketika bersalin..awal2 mnta maaf dengan suami..

pukul 5 ptg, sampai di klinik alfarabi, trus masuk bilik khusus tuk ctg,..selepas 20minit, doktor datang dia kta ada kontraksi, tekan perut still kepala baby kat atas..dalam hati ya Allah..permudahkanlah urusan ku..doktor cek jalan dah buka 3cm..mka doktor mnta izin tuk pecahkan ketuban,pecah tuk tgk warna apa air tu..sbb saya dah lebih sehri dari due datenya..doktor kata warna kuning dah..ank saya baru je berak kat dalam...warded teruslah..mnnti kelahiran..si suami masih blum tiba, tgk phone bnyk miscall dari dia..dalam kesakitan, gagah telefonnya kembli, bagtau apa yg ptut..kejap lagi n masuk labour room,jadi mnta maaf lagi..nk nangis, tapi mak pesan,jgn nangis..kena sabar....

sampai dalam ward,salin baju,ma bukakan bekal makanan tuk saya..waktu sahur xselera nk mkan,jadi mnyimpan hasrat tuk makan nasi impit dengan sambal merah yang mak buat time berbuka..dan itulah juadah yg mak berikan pada saya sebelum masuk labour room..pada hari tu, saya seakan2 berhari raya..sebb saya pakai bju raya yang mak buatkan tuk saya..dalam hati berkata, hari ni hari raya saya..kalau xpanjang umur, mak tak terkilan mana..sebab keperluan saya dipenuhi dengan semprna..trmaksih mak..

pukul 6 saya terbaring dilabour room..tgn kiri saya dicucuk jarum tuk masukkan air..xde lagi rasa baby bergerak..yang ada hnya rasa sakit memanjang..mak masih tenang di bilik wad menunaikan solat...

kul 7ptg,selamat suami saya sampai..dia berbual2 dengan saya...tapi bila saat sakit teramat sangt, dia xsanggup tgk,lalu dia pergi tinggalkan saya bersama mak dan kakak..xde perkataan,xde senyuman..yang ada hanya air mata..tulah yang saya rasa hanya tuk melihat 1 anugrah tak terhingga selamat lahir kedunia..

dipendekkan cerita..jam terus berlalu...3cm xberubah..hinggalah jam 2.30pg..bukaan masih pada saiz yg sma..namun dicemaskan dengan keadaan jantung bayi yang lemah..suami dipanggil tuk berbincang,akhirnya sya perlu kepada czer s..sesuatu yg saya xterpk..namun saya perlu hadapinya kini...suami bersetuju, kerana itu usaha tuk menyelamatkan kedua2nya..saya dibawa ke hospital besar kuantan(htaa),kondisi saya ketika itu,terlalu lemah dan xbermaya..pucat mnghiasi wajah kerana terlalu lama menahan sakit..hampir pukul 4 ambulans sampai di HTAA..prosedur yg sama dijalankan..segala prosedur memakan masa setengah jam..akhirnya saya siap sedia oleh nurse tuk ditolak ke ruang pembedahan..namun kesemptan diberi pada mak dan suami..mak mengucup dahiku,dan ketika tu, xde kata yg blh kuucapkan,hanya air mata..mak harapkan segalanya selamat..kemudiaan sang suami tercinta datan mengucup dahi dan memberi kata semangat, segalanya akan selamat dan xlama..

4.30pg, saya dibius dan bersedia tuk di czer..

4.50pg,saya terdengar suara itu..menangis..suara yang teramat kurndui..suara yang sangt2 ku nnti..penutup mataku dibukakan, dan kunampak anakku menangis setelah dicuci oleh doktor yg bertugas..alhmdulillah..

saya dibiarkan berehat dibilik..jam 6.30 pg..saya kluar bersama anak..satu pengalaman menarik buat ibu bila melihat anakku bijak berdikari..menghisap ibujarinya sendiri...tumpah airmta wannya bila melihat cucunya bijak mengurus diri walaupun baru berumur sehari..

setelah dipndahkn ke wad..barulah saya blh lihat wajah suci itu..alhamdulillah tidak terhingga...

salsabila 1day - 3.1kg

salsabila 9 days - 3.75
sebelum dicukur kepalanya..

salsabila 9days - selepas dicukur kepalanya..

 salsabila 24 days - kenduri doa selamat:-)
salsabila senyum...adik sayang ibu..

sasabila - pandang abinya..
adik sayang abi..

nilah keluarga baru saya..yang saya cnta dan kasihi..terima kasih Allah...

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...