klik sini pun boleh..:-)

September 21, 2011

kalau nak tau,bacalah apa yg YT post ari ni..:-)

 assamualaikum..YT coming back on this mornig..morniglah sangt kan..?sebb TERLALU-LALU bosan..maka,YT menaip sesuatulah..sebelum ni mcm xkisah mnalah orang duk ckp2..tpi hari ni jadi kisah..tpi bila hmpir nk jejak kaki ke jinjang pelamin..hehehe..jejak je tau..?bkn duduk atas pelamin..hehehe..duk kt office,staf asyik tnya ank ke berapa..?anak no brapa ni..?hehehe..dgn bgganya dan rasa syukur,saya anak yg ke 8..ha?seronok dilahirkn dalam kluarga besar n ramai..:-)ok..klu ikut unsur,anak kelapan ni angin..mcm tulah lbih kurang...cik khir,staf kt office ni pndai n fhm tntg nusur..adalah satu hari tu,dia tnya YT..ni antra dialognya lah..:-)


 c.K: YT,kamu anak ke berapa...?
YT:  8 c.K..knpa..?
c.K: TANAH,AIR,API ANGIN?hah??kmu ni angin..erm..pandai masak..?
YT: aduh,tnya pla tntg masak..alhmdulillah..nak ckp pkar tu idoklah..tpi blh lah klu mak nk masak..expert tu ada, on medium level lah..:-)hehehehe..tpi YT xjwb pun c.K tnya pndai msak ke x..senyum aje..mcm sllu dan insyaallah..selamanya..senyum aje..:-)
c.K: awak ni klu mrah sekejap je...
YT: hmmm..ntahla..saya xperasan pla..hahaha,jawapn mcm artis..xthn tuu...:-)


tpi kn yang realitinya..mmng YT xtau..YT jrang marah..klu mrah YT marah time tu je.,mcm adalah hari tu,YT mrah cik T sbb tpi bila tau sbb dia knpa dia bt mcm tu,YT ok jelah..xdelah nk marah berhari2,or berjam2..cuma tuk beberapa saaat je...dgn YT simple,alsan tu munasabah,YT terima..sbb nk marah beria2,YT pun xde bkti..hehehe..mcm hakim..ADIL X???:-)insyaAllah adil..:-)ksian cik T kadang2 tu..terkulat2 dia..hahaha..xsmpat nk upah peguam tuk bela diri sendri..ala,klu xsalah knpa msti tkut..bgusnya cik T,dia membela diri tnpa peguam..i suka sangt..:-)


ha..kt bawah ni ada tntg unsur2 tula..cek lah kot2 ada..sbnrnya..bnda ni sifat manusia..yang ada lemah ada dan ada baiknya..klu rasa ada,yang lemah tu perbaikinya dan yang baik tu tingkatkan agar lbih baik..:-)


a) TANAH - anak pertama, kelima, kesembilan.
b) AIR - kedua, keenam, kesepuluh
c) API - ketiga, ketujuh, kesebelas
d) ANGIN- keempat, kelapan, keduabelas


WANITA BERUNSUR TANAH


1) Merendah diri,serta hormat dan patuh, setia serta rela berkorban.
2) Tidak cerewet, tidak meninggi diri, tidak sombong dan bukan seorang pemarah.
3) Tenang diri, aman, dan memberi sokongan.
4) Tidak suka membantah atau membangkang.
5) Berwatak manis, lemah lembut, bersih dan sentiasa menjaga kecantikan.


WANITA BERUNSUR AIR


1) Menghidupkan hati pasangan dan pemberi semangat.
2) Mengambil berat.
3) Hatinya bersih dan boleh membahagiakan pasangan.
4) Menenangkan pasangan.
5) Sangat romantis.
6) Mudah menangis.


WANITA BERUNSUR API


1) Cintanya sentiasa hangat dan memberahikan.
2) Cergas, cepat dlm gerak geri dan tangkas menguruskan rumah tangga.
3) Penasihat yang baik.
4) Pandai dan cekap mengurus rumahtangga.
5) Pandai menghias diri agar kelihatan cantik selalu.
6) Berwaspada selalu.


WANITA BERUNSUR ANGIN


1) Lemah lembut dan menenangkan.
2) Pandai bermain kata dan memujuk rayu.
3) Sopan santun dan berbudi pekerti mulia.
4) Bijak mewujudkan suasana selesa.
5) Hati yang cepat berubah ubah.


ni ada lagi satu,YT terjumpa..theory by Carl Jung, seorang ahli jiwa yg mengaitkan empat unsur kejadian ini dengan perangai manusia..:-)..try tgk ye..?:-)


ANGIN (JENIS PEMIKIR: JIWA, SEJUK) Sifat angin dikaitkan dengan jenis Pemikir. la digolongkan sebagai sifat kelelakian (masculine). Lelaki ini berpegang kepada teori, tidak mudah terpengaruh oleh pendapat orang lain, objektif, rasional, menghadapi kesukaran untuk melibatkan emosi, menghargai kebolehan intelektual, mahukan kebebasan, mempunyai mentaliti ambil mudah, sukakan fakta dan figura. Orang teori, sukar dipengaruhi, objektif, rasional, sukar terlibat dalam hal emosi, menilai tinggi kebolehan intelektual, keperluan untuk bebas, mentaliti ambil mudah, suka pada fakta dan figura. Mudah bergaul, boros, banyak cakap, responsif, mudah berbincang, bersemangat, sikap tidak kesah, pemimpin. Tubuh nipis, kurang daging, banyak darah, kreatif, sederhana.


API (JENIS INTUITIF: CINTA, PANAS) Sifat api dikaitkan sebagai jenis Intuisi (kebolehan mengetahui sesuatu melalui bisikan kalbu). Ia digolongkan sebagai sifat kelelakian. Pentingkan diri, megah, bersemangat tinggi, kompetitif, perlukan ruang, kebudakan atau kurang matang, keras hati, kecenderungan ke arah tidak peka terhadap sesuatu, sentiasa sedia untuk menempuh sesuatu yang baru dan berisiko, mampu melihat kemungkinan masa depan. Pentingkan diri, megah, semangat tinggi, kompetatif, perlukan ruang, keanakan atau lurus, menaruh harapan, cenderung untuk tidak sensitif, sentiasa sedia untuk sesuatu yang baru dan berisiko, mampu melihat kemungkinan baru, yang mana orang lain tidak terfikirkan. Perasa, gelisah, agresif, mudah teransang, mudah berusaha, pemaksa, optimis, aktif. Kerjanya segera, jalannya cepat, terang hati, panas tubuhnya, kurang tidurnya.


TANAH (JENIS PANCAINDERA: SYAHWAT, KERING) Sifat tanah dikaitkan sebagai jenis Deria. Ia tergolong sebagai sifat kewanitaan. Orang yang menyedari kewujudannya di sini dan kini menghargai kebendaan, keras hati, sabar,disiplin diri, berhati-hati, boleh diharap, tidak tegas, cekap, percaya hanya perkara yang boleh dicapai oleh deria. Sedar mengenai hakikat diri, menilai material, sabar, tabah hati, disiplin diri, berhati-hati, boleh diharap, tidak tegas, efisyen, percaya hanya pada apa yang boleh dicapai oleh pancaindera, muram atau sugul, diberatkan oleh keperluan. Kepala angin, bimbang, tegas, tenang, boleh putus harapan, pendiam, tidak peramah, senyap. Badannya kurus, kurangnya tidur, tidak sabar jima', selalu sihat, banyak kerja.


AIR (JENIS PERASA: FIKIRAN, BASAH) Sifat air dikaitkan jenis Perasa. Ia tergolong sebagai sifat kewanitaan. Lemah-lembut, dalam perasaannya, mengasihani, memaksa, penakut, kepala angin, imaginatif, lemah terhadap siksaan atau teguran, berahsia, memahami, tidak tamak, artistik. Lemah lembut, perasaannya dalam, belas kasihan, penakut, ada angin, imaginatif, mudah terluka hatinya, berahsia, mudah memahami perasaan orang lain, tidak tamak, ada bakat seni, positif, berhati-hati, berfikiran panjang, aman hatinya, terkawal, boleh dipercayai, penyabar, tenteram. Tubuhnya tambun, banyak lemak, banyak tidur, sedikit malas, lambat dan agak kurang faham.




MENGENAL WANITA MELALUI EMPAT UNSUR KEJADIAN


WANITA BERUNSUR TANAH Tanah yang subur mempu membuahi tanaman yang hijau dan mekar. Wanita yang bersifat tanah biasanya mempunyai sifat-sifat seperti: - Rendah diri di hadapan suaminya serta hormat dan patuh, setia serta rela berkorban demi kasih sayangnya kepada suami. - Sebahagian sifat tanah, wanita jenis ini tidak cerewet, tidak suka bercakap meninggikan diri, tidak menyombong dan bukan seorang pemarah. - Tenang dan mengamankan jiwa suami, selalu memberi galakan dan sokongan dan tidak suka membantah atau membangkang. - Orang yang berperawakan manis dan lemah lembut, pembersih dan sentiasa menjaga kecantikan untuk suami.


WANITA BERUNSUR AIR Air sifatnya bersih dan suci, sejuk, nyaman serta menghilangkan dahaga. Air juga sifatnya mencambahkan benih, menyuburkan serta menyegarkan. Wanita bersifat air mempunyai ciri-ciri seperti berikut: - Menghidupkan hati suami menjadikan suami sentiasa bersemangat. - Mengambil berat tentang suami dan kebajikan anak-anak serta tidak membiarkan anak-anak hanyut dibawa arus hidup. - Hatinya bersih serta boleh membahagiakan suami dan anak-anak. - Menenangkan hati suami bila si suami menghadapi masalah.


WANITA BERUNSUR API Api sifatnya panas dan membakar tapi menerangi kegelapan malam. Ia juga menghangatkan kedinginan malam serta digunakan untuk memasak. Wanita bersifat api: - Cintanya sentiasa hangat membara kepada suami serta kuat cemburu. - Cergas dan cepat dalam geraklaku menjadikan dia seorang yang cekap dalam menguruskan hal-hal rumahtangga. - Penasihat yang baik kepada suami. - Pandai dan cekap menguruskan rumahtangga. Pandai menghias diri agar kelihatan cantik dan menarik dihadapan suami. - Sentiasa waspada dan cepat bertindak bagi menyelamatkan keadaan.


WANITA BERUNSUR ANGIN Angin meredakan kehangatan, menjadi sumber tenaga. Wanita yang berunsurkan angin: - Mempunyai sifat lemah lembut dan menyenangkan suami.
 p/s: suka tgk perempuan ni..lmbut aje pndangannya..agak2nya..mcm ni ke gaya wanita unsur angin..?:-)

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...