klik sini pun boleh..:-)

September 26, 2012

operation or cesarean s,blh berurut dan berbengkung ke..???

assalamualaikum...
alhamdulilah..masih ada kesemptan tuk berbicara atau istilah lainnya membebel kat ruang cptaan sendiri..hihihihi...

kali ni kita straight to the our topic la ye..?ada yang tnya samada blh ke berbarut or berurut bg ibu yg bersalin secara czer ni...?

jawapannya adalah yes!!(pengalaman sendiri)...

ini bukan dari pembcaan atau apa..tpi mmng pengalaman sendiri..

alkisahnya bermula..time raya,saya seorang yang sangt lemah..mudah nangis kerana sakit yang tak tertanggung..nk jumpa tetamu yang datang xberkesemptan kerana saya terlantar di atas katil..keadaan saya membataskan segala pergerakan saya..pada waktu tu,rumah saya x ptuts2 didatangi sedra mara jauh dan dekat..alhamdulillah..kesemptan buat mak dan abah yg bakal pergi menunaikan ibadah haji...

hari ketiga kluarga mak tiri bapa saudara saya datang beraya..saya gelarkan dia "tok timah"..dia kenal saya seorang yang ceria,yang badannya berisi waktu prgnant..memang ceria dan senyum memnjang..(oh hoo..masuk bakul nmpknya..tidak..realiti lah..jga emosi..)tapi bila datang time raya tu,saya nmpk susut,muka xceria,pucat dan sebagainya...dengan itu tok timah dengan baik hatinya menyerah diri tuk bntu saya...

esoknya saya dimndikan olehnya..badan saya diurut ketika mandi ala2 SPA tu...lpas mandi,berurut..hari pertama mmng seriau..tkut sakit dekat tmpat operation..tapi tidak..alhamdulillah..air terkena,tapi xrasa apa2...cuma saya je rasa takut..(blh mcm tu pla kan..?)

lpas mandi ,berurut..wah..mmng lega..mmng terbaiklah khidmatnya..sebb kluarga kot..dia layan saya mcm cucu dia jelah...

begitulah hari  ke2 dan ke3...mak pun ckp ceria dah muka dia..nmpk merah dah muka dia..xpucat..jln pun xbongkok2 dah..blh tgk...alhamdulillah...

apa saya nk kongsikan adalah...

kata2 tok timah...
dia ckp...
"jgn takut nk mandi..kita xsentuh pun tmpat operate tu..tutup dengan plastik kemudian kain..xkenalah pada tmpat operation tu..apa yg pnting,klu kena air,lpas mndi dap dengan tuala kering,kmudian keringkan dia...

selepas itu saya berbenkung..tapi bukan bengkung tali tu tau,cuma bengkung strap je..sbb bhgian bawah xblh tutup..nk keringkan..dah sebulan pun saya mengamalkan bengkung tu...bengkung murah tpi sangt bermakna..mak cari satu pekan tuk saya..thanks mak abah..love u all..sbb tu saya pakai sampai sekarang..

walaupun bengkung murah, tapi saya masih blh trunkan berat badan...dengan izin Allah..berat ketika mengandung 78.8kg...2minggu berpantang trun 66.5 kg...waaaaa..mcm xpercya...suami pn cakap saya kurus sangt..

selepas 44hari berpantang, saya datang sekolah..terkejut ckgu2 sbb terlalu kurus..hhehehe..alhamdulillah...Allah memudahkan urusan saya..pergerakan makin pantas dan cergas..alhamdulillah...:-)

semua rezeki Allah..
 harap en3 ni bermnfaat..sekian trima kasih..wasalam..:-)

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...